De Vosdwerg is één van de jongste konijnenrassen erkend door de Kleindier Liefhebbers Nederland. De opname van dit konijnenras vond na een erkenningsprocedure plaats in januari 2014. Een Vosdwerg is een kleine variant van het grote Voskonijn. De laatste is een zeer zeldzaam konijnenras die onder kenners bekend staat om zijn prachtige pelsstructuur. Omdat de pelsstructuur door de zeldzaamheid leek te verdwijnen heeft de Vosdwerg een helpende rol gekregen om deze structuur te behouden. Het kleine gestalte van de Vosdwerg geeft meer rasfokkers de mogelijkheid om de pelsstructuur in stand te houden. Alle raskonijnen zijn ondergebracht bij een rasvereniging ook wel speciaalclub genoemd. Echter was na de erkenning voor de Vosdwerg geen passende vereniging gevonden waarvan de houders dachten dat dit ras daar bij zou passen. Gewenst is een kleinere club waarbij niet de competitie maar de samenwerking van fokkers en beleving van de liefhebberij gedeeld wordt. Daarbij vinden de houders dat verantwoorde fok en het welzijn een belangrijk component moet zijn binnen een rasvereniging. Het algehele doel moet zijn een algeheel gezond ras en niet individuele scores op een tentoonstelling.