Doelstelling

De NRVK is opgericht in 2016, twee jaar na de opname van de Vosdwerg in de Nederlandse konijnenstandaard van de KLN. Deze club is jong en modern. De gemiddelde leeftijd van de leden is 35 terwijl de gemiddelde leeftijd van alle raskonijnfokkers veel hoger ligt. Hoewel de sportfok en showelement een zeer belangrijk onderdeel is van de club verbreed zij zich tot een bredere informatievoorziening en doelstelling.

Dierwelzijn en rasfok samen één

Dierwelzijn kan een zwaar woord zijn als de betekenis in de sportfok niet duidelijk is. Zonder dat vele het weten zijn de rasfokkers als vele generaties bezig met het welzijn van het konijn. Wat de sportfokker zelf mooi vind bij een konijn en hoog scoort op een tentoonstelling zijn met andere woorden een gezond konijn. Een gezond lichaam is de basis van een gelukkig konijn.

Vospels structuur

Een zeer belangrijke doelstelling is het behouden van de vospelsstructuur in de sportfok. De gehele pels moet voldoen aan de structuur omschrijving in de Nederlandse konijnen standaard. Belangrijk onderdeel hierbij is het bewaken van de rasstandaard zodat de structuur niet veranderd. Doel is de Vospels structuur behouden zoals het nu is en geen verandering krijgt waarvan het konijn last krijgt. Door de vospels structuur kan het konijn zelf verzorgend zijn en mag niet afhankelijk worden van de verzorger.

Sportfok en rasfok

De NRVK heeft de doelstelling om de Vosdwerg te houden bij een verantwoorde rasfok en wil voorkomen dat dit ras populair wordt bij niet-rasfokkers. De Vosdwerg is een ideaal ras voor rasfokkers die houden van bijzondere pelsstructuren. Doordat een gezond lichaam voorop staat geeft dit voor de rasfokker een goede basis om dieren tentoon te stellen en serieus mee doet aan het competitie element.

Samen de liefhebberij beleven

De leden van de NRVK zijn jong, communicatief en hebben de nodige kennis over het verantwoord houden en fokken van konijnen. Het competitie element ligt niet zo zeer op individuele dieren en fokkers maar algehele ras. Het ras staat voorop en niet een enkeling. Samenwerking is voor haar belangrijk. Plezier, educatie, en het delen van de liefhebberij is belangrijk.